PROJEKT TRACK-VET (Erasmus +)
Medzinárodný výskumný projektový tím 6 krajín, a to z Poľska, Rakúska, Nórska, Francúzska, Lotyšska a Slovenska úspešne ukončil realizáciu projektu „Developing, assessing and validating transversal key competences in the formal initial and continuing VET”.
Intelektuálnymi výstupmi zamestnancov NÚCEM sú publikácie:
Vyhodnotenie projektu TRACK-VET nájdete na stránke Európskej komisie TU.
V Bratislave sa 23. októbra 2019 uskutočnila medzinárodná konferencia projektu TRACK-VET s názvom „Rozvíjanie, hodnotenie a overovanie prierezových kľúčových kompetencií vo formálnom odbornom vzdelávaní a v systéme ďalšieho odborného vzdelávania a prípravy – skúsenosti a riešenia šiestich európskych krajín“.
Konferencia bola prvým výstupom odbornej a systematickej spolupráce šiestich krajín Európy, a to Rakúska, Francúzska, Lotyška, Poľska, Nórska a Slovenska.
Organizátorom konferencie bol Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania.
Viac informácií nájdete v tlačovej správe.
Fotodokumentáciu z konferencie nájdete TU.
Medzinárodná konferencia TRACK-VET
Rozvíjanie, hodnotenie a overovanie prierezových kľúčových kompetencií vo formálnom odbornom vzdelávaní a v systéme ďalšieho odborného vzdelávania a prípravy
Skúsenosti a riešenia šiestich európskych krajín
Miesto a čas konania: Hotel Saffron, Bratislava, 23. október 2019
REGISTRÁCIA: Na konferenciu sa môžete registrovať TU.
Cieľom konferencie je diskutovať o riešeniach v súvislosti s rozvíjaním prierezových kľúčových kompetencií v systéme formálneho vzdelávania, ďalšieho odborného vzdelávania a prípravy (IVET a CVET) a prezentovať skúsenosti šiestich európskych krajín: Rakúska, Francúzska, Lotyšska, Poľska, Nórska a Slovenska. Počas konferencie sa budú preberať rôzne aspekty rozvíjania prierezových kľúčových kompetencií, a to obzvlášť: ako sú tieto kľúčové kompetencie zadefinované a špecifikované (explicitne aj implicitne) v osnovách odborného vzdelávania; ako sú zadefinované ciele vzdelávania s ohľadom na prierezové kľúčové kompetencie; ako sú tieto kľúčové kompetencie hodnotené a overované; aké riešenia, metódy a techniky sa používajú v národných systémoch (skúšky, portfóliá, atď.); kto je zodpovedný za vypracovanie metód a techník hodnotenia.
Konferencia je zacielená na tvorcov politík jednak na regionálnej, národnej a európskej úrovni, ďalej na národné agentúry, kľúčové zúčastnené strany ako napríklad: školy odborného vzdelávania a iných formálnych poskytovateľov odborného vzdelávania, na organizácie zamestnávateľov, odbory a organizačné zložky, ktoré sú zapojené do rozvíjania, hodnotenia prierezových kľúčových kompetencií vo formálnom vzdelávaní a ďalšom odbornom vzdelávaní a príprave. Konferencia je taktiež určená výskumníkom, akademikom, študentom a iným skupinám, ktorí sa zaujímajú o problematiku odborného vzdelávania v rámci národného a európskeho kontextu.
Pozvánku na konferenciu nájdete TU.
Konferencia bude prebiehať v anglickom jazyku, pričom bude zabezpečené simultánne tlmočenie do slovenského jazyka.
Konferencia je organizovaná v rámci TRACK-VET projektu: “Rozvíjanie, hodnotenie a overovanie prierezových kľúčových kompetencií vo formálnom odbornom vzdelávaní a v systéme ďalšieho odborného vzdelávania a prípravy”, ktorý je financovaný z projektu Erasmus+”framework”. Pre viac informácií navštívte stránku www.track-vet.eu.
Základné informácie o projekte
Program Erasmus+ je program Európskej únie (EU) v oblasti vzdelávania, odbornej prípravy, mládeže a športu.
Projekt: Rozvíjanie, hodnotenie a overovanie prierezových kľúčových kompetencií vo formálnom odbornom vzdelávaní a v systéme ďalšieho odborného vzdelávania a prípravy (TRACK-VET)
NÚCEM je riešiteľom uvedeného projektu v rámci partnerskej zmluvy so Szkoła Główna Handlowa w Warszawie (Warsaw School of Economics, Poľsko). Ďalšími partnermi sú OSTERREICHISCHES INSTITUT FUR BERUFSBILDUNGSFORSCHUNG (Rakúsko), FORSKNINGSSTIFTELSEN (Fínsko), CENTRE D’ETUDES ET DE RECHERCHES SUR LES QUALIFICATIONS (Francúzsko), UNIVERZITA MATEJA BELA V BANSKEJ BYSTRICI (SR), VALSTS IZGLITIBAS SATURA CENTRS (Lotyšsko). Cieľom projektu je v prvej fáze zmonitorovať stav zapracovania a rozvíjania prierezových kompetencií, so zameraním na kompetenciu učiť sa učiť, sociálne a občianske kompetencie, iniciatívny prístup a podnikanie a kultúrne povedomie a prejav. Následne si dáva projekt za cieľ pripraviť metodológiu hodnotenia a testovacie nástroje na monitorovanie úrovne týchto kompetencií v jednotlivých krajinách.
O projekte
Proces tvorby systémových riešení týkajúcich sa formulovania a hodnotenia prierezových kľúčových kompetencií v rámci kvalifikácií v systéme odborného vzdelávania a prípravy je náročnou úlohou. V mnohých krajinách EU sa daný proces nachádza iba v počiatočnej fáze, pričom stále zostáva vyriešiť mnoho otázok. Tento proces je obzvlášť náročný pre krajiny, v ktorých systém odborného vzdelávania a prípravy je založený na princípe štátnych externých súhrnných (sumatívnych) skúšok. Proces navrhovania systémových riešení v súvislosti s formuláciou a hodnotením prierezových kľúčových kompetencií je možné podporiť získavaním informácií z medzinárodných teórií výberu nástrojov. Poznatky a analýzy z nich môžu prispieť k rozšíreniu vedomostí o politických možnostiach a pomôcť rozhodujúcim osobám nájsť najvhodnejšie riešenie.Taktiež môžu poskytnúť potrebné poznatky kľúčovým zúčastneným stranám – školám odborného vzdelávania, zamestnávateľom, odborovým a iným organizáciám zvyšovať úroveň a efektívnosť v zmysle ich záväzku k modernizácii kvalifikácií v systéme odborného vzdelávania a prípravy. Taktiež EU politika v systéme odborného vzdelávania a prípravy ako aj ďalšie relevantné stratégie požadujú a zdôrazňujú potrebu daných (politických) analýz.
Sme si vedomí, že problematika rozvíjania, hodnotenia a overovania prierezových kľúčových kompetencií v rámci systému odborného vzdelávania a prípravy, ktorý je založený na štátnych externých skúškach, nie je dostatočne preskúmaná a vyžaduje si ďalšie hĺbkové a podrobné štúdium.
Cieľom projektu TRACK-VET je preto poskytnúť konkrétnu a na dôkazoch založenú podporu vládam, európskym agentúram a kľúčovým zainteresovaným stranám, ktoré sa zaoberajú navrhovaním a zostavovaním politík rozvíjania, hodnotenia a overovania prierezových kľúčových kompetencií. Projekt poskytuje systematizované poznatky o politikách, praktikách a technikách týkajúcich sa prierezových kľúčových kompetencií aplikovaných v rôznych európskych krajinách, v ktorých sa využíva práve systém externých skúšok. Každá analyzovaná prípadová štúdia danej krajiny bude zahŕňať popísanie a objasnenie definovania prierezových kľúčových kompetencií v osnovách systému odborného vzdelávania a prípravy, metódy hodnotenia, techniky, riešenia a aktuálnu diskusiu o možnostiach ďalšieho rozvíjania prierezových kľúčových kompetencií v národnom systéme.
Súčasťou projektu budú realizované analýzy národných praktík, diskusie so všetkými kľúčovými zainteresovanými stranami a partnermi, ktorých výsledkom bude poskytnutie modelových riešení rozvíjania a hodnotenia prierezových kľúčových kompetencií ako napríklad odporúčania pre EU, tvorcov národných politík a relevantných agentúr.
Projekt sa realizuje v spolupráci s Varšavskou ekonomickou školou - SGH Warsaw School of Economics (Poľsko)-SGH, Rakúskym inštitútom pre výskum a odbornú prípravu (Rakúsko) - Oeibf, Inštitút pre výskum v oblasti práce a sociálnych záležitostí (Nórsko) - FAFO, francúzskym Centrom pre výskum a kvalifikáciu (Francúzsko) - Céreq, Národným ústavom certifikovaných meraní vzdelávania (Slovensko) - NÚCEM , Univerzitou Mateja Bela v Banskej Bystrici (Slovensko) - UMB a Národným centrom pre vzdelávanie (Lotyšsko) - VISC.
Hlavným partnerom projektu TRACK-VET je Varšavská ekonomická škola- SGH Warsaw School of Economics.
TRACK-VET projekt bude trvať 32 mesiacov (September 2017 - Apríl 2020)
Všetky dôležité informácie o projekte nájdete na stránke: http://track-vet.eu/about-project